Skip to main content


PELAKSANAAN SOAL SELIDIK


  1. Cara mendapatkan soal selidik pelanggan
    • Borang survey ini boleh didapati daripada jabatan jualan ataupun jabatan lain.
    • Borang ini boleh didapati dengan 2 bentuk salinan iaitu:
-          HARDCOPY
-          SOFTCOPY

  1. Cara mengedarkan soal selidik
    • Borang soal selidik yang didapati itu boleh diedarkan dalam beberapa cara iaitu:
i)        HARDCOPY (faks, pos, bersemuka, surat khabar dll)
ii)      SOFTCOPY (e-mel, laman web, media sosial dll)

*sambungan pada Kelebihan dan Kekurangan


  1. Penggunaan alat komunikasi
  2. Cara mendapatkan semula soal selidik dari pelanggan
§         Dengan menggunakan alat komunikasi yang sesuai, dapatkan semula borang soal selidik mengikut kaedah-kaedah yang sesuai:
a.       Telefon
-          Mengenalpasti nombor telefon pelanggan
-          Menghubungi pelanggan menggunakan bahasa yang baik dan jelas.

b.      Faks
-          Setelah selesai mengisi borang soal selidik, pelangan perlu menghantar semula borang dengan menggunakan mesin faks.
-          Pelanggan perlu tahu nombor faks syarikat.

c.       Isi Borang
-          Borang tersubut perlu dihantar ke peti candangan atau kaunter perkhidmatan.
-          Syarikat perlu memastikan setiap soalan telah dijawab oleh pelanggan.

d.      E-mel
-          Syarikat perlu sentiasa memeriksa e-mel untuk mengetahui maklum balas pelanggan.
-          Jawapan soal selidik tersebutdisimpan dalam pangkalan data syarikat untuk dibuat analisis.

  1. Berkomunikasi dengan pelanggan
§         Pihak syarikat perlu hubungi pelanggan untuk memaklumkan penerimaan borang tersebut dan mengucapkan terima kasih.
§         Perlu menggunakan bahasa yang baik dan sopan.
  1. Kiraan data soal selidik pelanggan
§         Semua soal selidik yang diterima perlu dibuat analisis.
§         Analisis tersebut hanya dinilai bagi borang yang lengkap diisi.

§         Analisis boleh diwakilkan dalam bentuk graf dan jadual.

Comments