Skip to main content


ADUAN

SKOP PERKHIDMATAN KEPADA PELANGGAN UNTUK BIDANG KOMPUTER

  1. Rangkaian (Network)
Contoh masalah: Tidak dapat capaian internet, hantar e-mel, buka laman web dan
                               sebagainya.
  1. Perkakasan (Hardware)
Contoh masalah: Tidak boleh mencetak, komputer tidak boleh dihidupkan (ON),
                               keluar bunyi beep dari komputer, komputer “hang”, tiada paparan
                               dan sebagainya.
  1. Perisian (Software)
      Contoh masalah: Tidak boleh install perisian, perisian “hang” dan sebagainya.

MAKLUMAT PELANGGAN YANG PERLU DIAMBIL SEMASA TERIMA ADUAN

  1. Pejabat Perkhidmatan Pelanggan bertanggungjawab merekodkan semua maklumat pelanggan yang dikendalikan oleh perkhidmatan helpdesk ke dalam fail/daftar rekod samada secara manual atau elektronik.

  1. Rekod secara manual ialah borang hardcopy dan rekod secara elektronik ialah borang softcopy yang boleh dicapai di laman web.

  1. Sebaiknya, maklumat pelanggan elektronik dicetak untuk simpanan hardcopy dan perlu dikemaskini (update) dari semasa ke semasa.

  1. Antara maklumat pelanggan yang boleh direkodkan adalah seperti:

a)      Maklumat Pelanggan
-          Nama Pelanggan
-          Tarikh aduan dibuat
-          Alamat
-          Nombor telefon pelanggan
-          E-mel
b)     Maklumat Kerosakan
-          Klasifikasikan kerosakan (perkakasan, perisian atau rangkaian)
-          Nama peralatan yang rosak

-          Keterangan masalah

Comments