Skip to main content


Fungsi Pelbagai Kabel

1. UTP
Kabel telefon yang digunakan untuk mengirim data dan menerima data (Ethernet). Yang disambungkan pada kabel telefon. Kabel UTP yang biasa digunakan adalah kabel yang terdiri dari 4 pasang kabel yang terpilin. Dari 8 buah kabel yang ada pada kabel ini, hanya digunakan 4 buah saja untuk dapat mengirim dan menerima data (Ethernet).

2. STP
Media ini banyak dipakai untuk kondisi khusus. Misalnya pada kapal laut, pengeboran lepas pantai. Sehingga instansi-instansi khusus saja yang membutuhkan media ini sebagai media transmisi. Kabel STP ini pemasanganya lebih rumit dari pada UTP dan relative lebih mahal. Kabel STP mempunyai hambatan 150 ohm.Masing-masing kabel dibungkus oleh metallic foil. STP mengurangi gangguan elektronik dengan cara memilin kabel secara berpasangan (pair coupling). STP juga dapat mengurangi gangguan elektronik dari luar kabel, seperti electromagnetic interference (EMI) dan radio frequency interference (RFI).

3. COAXIAL
Kabel Coaxial atau populer dipanggil “coax” terdiri atas konduktor silindris melingkar yang mengelilingi sebuah kabel tembaga ini yang konduktif. Untuk LAN, kabel coaxialmenawarkan beberapa keunggulan. Antara lain dapatdijalankan dengan tanpa banyak bantuan dari repeater.Kabel coaxial jenis ini banyak dipergunakan di kalangan radio amatur terutama untuk transceiver yang tidak memerlukan output daya yang besar.

4. FIBER OPTIK

Fiber Optic atau Serat Optik adalah media penghantaran atau sejenis kabel yang diperbuat dari kaca atau plastik yang sangat halus dan lebih kecil dari sehelai rambut, dan boleh digunakan untuk menghantar isyarat cahaya dari suatu tempat ke tempat lain. Sumber cahaya yang digunakan biasanya adalah Laser atau LED. Kabel jenis ini berdiameter lebih kurang 120 mikrometer. Beberapa kelebihan jika menggunakan Backbone Fiber Optic: Lebar jalur besar, sehingga boleh memuatkan kapasiti maklumat yang sangat besar dengan kelajuan transmisi mencapai gigabit-per saat dan menghantarkan maklumat jarak jauh tanpa pengulangan. Bayaran pemasangan dan operasi yang rendah serta tahap keselamatan yang lebih tinggi. Ukuran lebih kecil dari Kabel Tembaga (Copper) dan ringan, sehingga menjimatkan penggunaan ruang, Isyarat Digital, Imun atau kebal terhadap gangguan Elektromagnetik dan gangguan Gelombang Radio, Non-Penghantar (kerana tidak menghantarkan elektrik, sehingga tidak menimbulkan percikan api dan tidak mudah terbakar) dan tidak menimbulkan korosi (Berkarat). Secara fungsi, kabel Fiber Optic terbahagi kepada dua, iaitu jenis Outdoor dan Indoor: jenis Outdoor (kabel Tanam dan kabel Udara) digunakan untuk luar ruang dengan keadaan medan yang melampau dan kelembapan suhu yang tinggi, sedangkan jenis indoor lebih banyak digunakan di dalam bilik atau gedung.Untuk setiap projek pemasangan Fiber Optic (indoor & Outdoor Backbone) yang biasa kami lakukan, pemasangannya kami lakukan dengan cara berstruktur atau lebih dikenali dengan istilah Structured Cabling, yang merujuk kepada piawaian sistem perkabelan yang baik dan benar , menggunakan media Rackmount Enclosure, Wiring Management dan Patch Cord dengan kualiti yang baik dan perakuan antarabangsa.


5. HUB
 Hub Berfungsi untuk menggabungkan beberapakomputer menjadi satu buah kumpulan rangkaian. Mungkinbila kita hanya akan menghubungkan dua buah PC kitahanya akan memerlukan Kabel UTP dengan Crimpingdengan kaedah cross cable. Tapi bagaimana halnyadengan 10 PC? atau 20 PC? disinilah fungsi hub bekerjadimana computer-komputer tersebut akan dihubungkindengan UTP Straight Cable yang dicolokkan ke port-port yang ada di hub dan ditetapkan dengan IP dengan alamat rangkaian yang sama, maka kita akan berada di dalam rangkaian komputer yang terdiri lebih dari 2 buah PC.Hub mempunyai sedikit kejelekandimana dia akan membroadcast semua pakej yang akandikirim ke salah satu IP Tujuan maksudnya apabila data atu maklumat yang diterima. Hal inimungkin tidak akan terasa apabila kita hanya mempunyai 10 buah PC yang disambung dalam satujaringan.

6. BRIDGE 

Sebuah bridge, biasanya disebut sebagai sebuahrepeater mengcopy atau mengulan pakej dari satusegment rangkaian ke yang lain. Kompleksitas dari sebuah bridges dan fungsi pasti bergantung pada perbezaan antara segment rangkaian yang terkoneksi.Bridges yang sederhana mengkoneksi segment rangkaian yang menggunakan identik kelajuan penghantaran, jenis pakej dan protokol. Bridge yang lebih kompleks menghubungkansegment rangkaian yang tidak sama dan menterjemaahkan format pakej dan protokol rangkaian.Bridge biasanya digunakan untuk:a. Membina sebuah virtual LAN dari dua LAN yang berasingan.b. Membahagi sebuah LAN ke dalam segment untuk meminimumkan kesempitan pada rangkaian

7. SWITCH 

Fungsi Switch sama dengan Bridge, hanya saja Switch merupakanpembangunan dari Bridge. Pada awalnya Bridge dilaksanakan denganpangkalan software (software based), sedangkan Switch menggunakanimplementasi hardware dalam bentuk ASIC (appication Specific IntegratedCircuit).

8. ROUTER 

Router mempunyai kemampuan melewatkan pakej IP dari satu rangkaian kerangkaian yang lain yang mungkin mempunyai banyak laluan di antara kedua-duanyadan boleh juga digunakan untuk menghubungkan beberapa LAN (Local AreaNetwork).

9. MODEM 

Fungsi modem iaitu untuk menukar isyaratdigital menjadi isyarat suara dan juga sebaliknya.Dewasa inimodem telah berkembang dengan pelbagai kemudahan yang cukupbermanfaat, misalnya voice modem. Dengan adanya kemudahanvoice modem ini, merubah fungsi modem bukan hanya sebagaipenyambung ke internet tetapi lebih daripada itu, modem dapatmenjadi saluran radio, audio, perbualan telefon sampaistreaming video.

Comments